کلاس پنجم ما

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود

کلاس پنجم ما

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود

سوالات فصل دوم علوم تجربی

  با یاد و نام خدا

  فصل دوم : تغییرات مواد

1- مواد به چند شکل تغییر می کنند؟ دو شکل تغییر فیزیکی و تغییر شیمیایی.

2- تغییر فیزیکی را تعریف کنید؟ در تغییر فیزیکی شکل، اندازه و حالت جسم تغییر می کند مانند پاره کردن کاغذ.

3- تغییر شیمیایی را تعریف کنید؟ در تغییر شیمیایی یک ماده به ماده ی جدیدی تبدیل تبدیل می شود و رنگ، بو و مزه ی جسم تغییر می کند مانند تهیه ی ماست از شیر.

4- مواد چند حالت دارند؟ سه حالت، جامد، مایع و گاز.

  نشانه های تغییر شیمیایی :

1- تشکیل رسوب :  

هرگاه در اثرمخلوط کردن دو یا چند محلول، یک رسوب ایجاد شود ( محلول کدر شود )، یک تغییر شیمیایی روی داده است. تشکیل سفیدک روی لباس پس از شستن، یک تغییر شیمیایی است ( رسوب کردن گل در آب گل آلود یک تغییر فیزیکی است ).

2-  تغییر رنگ :

هرگاه دو محلول بی رنگ را مخلوط کنیم و یک ماده ی رنگی تولید شود یا براثر مخلوط کردن دو ماده ی رنگی، رنگ اولیه از بین برود یا کم رنگ شود، یک تغییر شیمیایی روی داده است ( ریختن ید بر روی نشاسته یا سیب زمیتی که رنگ آن را آبی می کند).

3- در تغییر شیمیایی نور و گرما آزاد می شود :

درسوختن گاز در اجاق یا چراغ گاز - درسوختن منیزیم ( نور شدید - فلاشهای عکاسی قدیمی  )

4- پختن غذا ( کباب کردن ) :

در پختن غذا یا کباب کردن هم یک تغییر شیمیایی روی می دهد.

5- خروج گاز :

اگر دو یا چندماده ی شیمیایی را با هم مخلوط کنیم و گاز تولید شود، یک تغییر شیمیایی روی داده است مانند جوش شیرین و سرکه که  گار کربینیک یا دی اکسید کربن آزاد می شود.

توجه : وقتی آب را گرم می کنیم، بخار می شود یعنی به شکل گاز درمی آید که یک تغییر فیزیکی است.

  نکات مهم :

1- هرگاه انجام تغییر شیمیایی زمان زیادی طول بکشد، به آن تغییر شیمیایی کند می گویند.

2- هرگاه انجام تغییر شیمیایی زمان کمی طول بکشد به آن تغییر شیمیایی تند می گویند.

  سوالات اضافه :

1- سوختن چوب چه نوع تغییری است؟ چرا؟ تغییر شیمیایی چون چوب به جسم جدیدی ( کربن ) تبدیل می شود.

2- بریدن چوب چه نوع تغییری است؟ تغییر فیزیکی

3- آیا با تبخیر آب، مولکولهای آن تغییر می کنند؟ تبخیر چه نوع تغییری است؟ خیر. تبخیر یک تغییر فیزیکی است..

4- اگر نان را بسوزانیم، مزه و رنگ آن تغییر می کند. سوختن نان چه نوع تغییری است؟ تغییر شیمیایی

5- زنگ آهن چگونه به وجود می آید؟ در اثر رطوبت، آهن با اکسیژن هوا ترکیب شده و زنگ می زند یعنی ماده ی جدیدی به وجود می آید.

6- نام علمی زنگ آهن چیست؟ اکسید آهن

7- چه عواملی سبب زنگ زدگی آهن می شود؟ رطوبت، رنگ نکردن رویه ی آهن

8- کیفیت آهنی که زنگ می زند چه تغییری می کند؟ کیفیت آهن ضعیف تر می شود

9- زنگ زدن آهن چه زیانهایی دارد؟ استحکام آهن را کمتر می کند. وسایل آهنی از بین می روند.

10- یرای جلوگیری از زنگ زدن آهن چه باید بکنیم؟ باید آهن را از رطوبت دور نگهداریم. با رنگ کردن سطح آهن از زنگ زدن آن جلوگیری کنیم. 

11- آیا تغییر شیمیایی یک ماده به زمان نیاز دارد؟ بلی.

12- یک تغییر شیمیایی کند نام ببرید؟ زنگ زدن آهن

13- یک تغییر شیمیایی تند نام ببرید؟ سوختن چوب

14- چرا به خمیر، خمیرترش ( مخمر ) اضافه می کنند؟ تا خمیر ورآمده، نان خوشمزه تری به دست آید.

15- خمیرترش ( مخمر ) چه می کند؟ خمیر را تجزیه کرده و مقداری گازکربنیک تولید می کند که این گاز کربنیک سبب ورآمدن خمیر می شود. از خمیر ورآمده نان بهتر و خوشمزه تری به دست می آید.   

16- تغییر شیمیایی مفید به چه تغییری می گویند؟ هرگاه در اثرتغییر شیمیایی ماده ی مفیدی به دست آید، به آن تغییر شیمیایی مفید می گویند مانند درست کردن ماست از شیر.

17- تغییر شیمیایی مضر به چه تغییری می گویند؟ هرگاه در اثر تغییر شیمیایی ماده ی غیرمفیدی به دست آید یا کیفیت ماده بدتر شود، به آن تغییر شیمیایی مضر می گویند مانند کپک زدن نان، ترش شدن شیر.

18- نام دیگر گاز کربنیک چیست؟ دی اکسید کربن  یا  کربن دی اکسید.

19- از گازکربنیک چه استفاده ای می شود؟ برای خاموش کردن آتش ( از کف گازکربنیک )

20- گرما چه تاثیری در تغییرات شیمیایی دارد؟ گرما تغییرات شیمیایی را تندتر می کند.

21- وقتی قند را می سوزانیم، چه تغییراتی روی می دهد؟ ابتدا قند به شکل مایع در می آید که یک تغییر فیزیکی است و سپس می سوزد که یک تغییر شیمیایی است.

22- مراحل تهیه ی دوغ گازدار به شرح زیر است. نوع تغییر در هر مرحله را در مقابل آن بنویسید:

الف- ابتدا یک لیوان شیر و یک لیوان آب نیم گرم را باهم مخلوط می کنیم (                      ). 

ب- یک لیوان ماست و کمی نمک را با هم مخلوط می کنیم (                     ).

پ- مخلوط شیر و ماست را در یک بطری می ریزیم و در محل گرمی می گذاریم (                   ).

ت- پس از یک هفته دوغ گازدار به دست می آید (                     ). 

23- چند تغییر فیزیکی کند نام ببرید؟ فرسایش خاک - تشکیل ابر و باریدن باران - یخ زدن آب - تبخیر آب دریاها

24- کپک زدن نان چه نوع تغییری است؟ تغییر شیمیایی  

25- این اصطلاحات را به خاطر بسپارید.

تبدیل جامد به مایع >> ذوب

تبدیل مایع به گاز  >> تبخیر

تبدیل گازبه مایع   >> میعان

تبدیل مایع به جامد >> انجماد

تبدیل جامد به گاز >> تصعید

تبدیل گاز به جامد >> چگالش 

  توجه : تنها به این سوالات اکتفا نکنید و حتما کتاب درسی خود را نیز به دقت بخوانید.

تمرین ریاضی شماره ی 3

   با یاد و نام خدا 

  تمرین شماره ی 3

1- اگر الان ساعت 20:45 صبح روز یکشنبه باشد، دو روز و 7 ساعت و 32 دقیقه و 15 ثانیه قبل، چه زمان و چه روزی است؟ 

2- حامد روز22تیر سال 1376 به دنیا آمد و 7 سال و 10 ماه و 15 روز بعد دندانهای شیری او شروع به افتادن کرد. زمان افتادن دندانهای او چه تاریخی بود؟

3- جمع و تفریقهای زیر را ستونی نوشته وپاسخ دهید.  

الف - 7 کیلومتر و 610 متر و 49 سانتی متر بعلاوه ی 4 کیلومتر و 580 متر و 38 سانتی متر 

ب-  9 کیلوگرم و 230 گرم منهای  5 کیلوگرم و 376 گرم  

پ- 8 متر و 27 سانتی متر و 3 میلی متر منهای  2 متر و 56 سانتی متر و 7 میلیمتر

@ebrahimipanjom

  با یاد و نام خدا 

  تصاویری از دانش آموزان کلاس ما هنگام اجرای نمایش مربوط به درس هدیه های آسمان  

  

سخنی با اولیا

  با یاد ونام خدا

  با سلام و آرزوی موفقیت برای شما

  برادر و خواهر گرامی

  برگ آزمون هدیه ها را روز چهارشنبه به بچه ها دادم تا به شما نشان دهند و امضا کرده و به کلاس بیاورند. دو برگه ی فارسی و یک آزمون مطالعات از سه درس اول را هم انشاالله فردا به آنها می دهم تا به شما نشان دهند. امیدوارم با مطالعه ی این برگه ها به نکات ضعف آنها پی برده و مرا در رفع آنها یاری دهید. ضمنا لطف کنید هر شب برنامه ی درسیشان را کنترل کنید تا احیانا کتاب، دفتر یا تکلیفی را جا نگذارند که خدای ناکرده شما به زحمت افتاده وناچار شوید به مدرسه مراجعه نمایید. با سپاس برادر شما بهرامی    

آدینه ی شماره ی چهار

  با یاد و نام خدا 

  برای دریافت فایل پی دی اف آدینه ی شماره ی چهار، اینجا کلیک کنید.

تمرین ریاضی شماره دو

   با یاد و نام خدا 

  تمرین ریاضی شماره دو: 

1)  عماد 1 ساعت و 53 دقیقه و 48 ثانیه و ایمان سه برابر عماد مطالعه کرده است . ایمان چقدر مطالعه کرده است ؟

2)  4510 ثانیه برابر است با ......ساعت و .......دقیقه و .......ثانیه .

3) هر یک از عبارات زیر را به صورت عدد مرکب بنویس. 

523 روز        

4780 کیلوگرم  

93 ماه 

2651 سانتی متر 

ebrahimipanjom@

تبریک تولد

  با یاد و نام خدا

بیست و پنجم مهر تولد متین نظیری یکی از دانش آموزان کلاس ما است. تولد این دانش آموز خوب را به خود وخانواده شان تبریک گفته و برایشان عمری سراسر عزت، سربلندی، موفقیت و شادی آرزو دارم.

خاطراتی از یک دانش آموز پنجاه سال قبل (2)

  با یاد ونام خدا 

  خاطراتی از یک دانش آموز پنجاه سال قبل (2)

  سلام. امیدوارم که خوب و تندرست باشید. هدفم از قرار دادن این مطلب در وبلاگ این است که شما با زندگی سخت و مشقت بار دانش آموزان گذشته آشنا شوید و از همه مهمتر قدر امکانات فعلی زندگیتان را بدانید و از اولیایتان سپاسگزار باشید که چنین امکانات و رفاهیاتی برایتان فراهم کرده اند. 

لباس

درزمستانها به عـلت سردی هوا ونبود وسایل گرمازا، کلاسهـا واقعا سردبود وماهرچه لباس داشتیم یا گیرمان می آمد، روی هم می پوشیدیم که ظاهر بسیارجالبی پیدا می کردیم. مشکل زمانی بود که، برای واکسیناسیون می آمـدنـد وحـدس بـزنید چند لایـه لباس بایـد جابجا می شد تا بـتـوان واکسن زد. یادم می آید روزی یکی ازهـمکلاسها به همین علت، چقدردرمقابل بقیه ی بچه ها تحقیرشد. بـا معـیارهای امروزمی گویم تحقـیر، وگـرنه درآن زمان ایـن مسائل نـبـود و ماهـم نازک نارنجی نبودیم که با این چیزها اذیّت شویم، به عبارتی رفتار دیگری ندیده بودیم که مقایسه ای داشته باشیم ( فکر کنم درفـیـلمهای سینمایی هم نتوان مشابه اینگونه صحنه هارا دید چون فیلمها باتوجه به واقعیتهای  موجود جامعه ساخته  می شوند).

  لباس زیر ما هم داستان خودش را داشت. چیزی به نام زیرپیراهن که امروز می بینید در قاموس ما وجود نداشت. زمستانها که از سرما هرچه داشتیم بدون هیچ نظمی و رعایت جنسیتی می پوشیدیم و در تابستان هم تنها وتنها یک پیراهن و یا چیزی شبیه به تک پوش تنمان می کردیم. اما داستان لباس زیرهای ما هم  شنیدنی است. وقتی برای یکی از اهل خانه که معمولا مادر بود لباسی توسط خیاطان محلی و معمولا با دست دوخته می شد، ازاضافه ی پارچه  برای ما یک شورت یا به قول امروزیها شلوارک می دوختند که به همین دلیل به شورت ننه دوز معروف بودند ( به رنگ، نوع و جنس پارچه هم توجه داشته باشید ). در گویش محلی به این شلوارکها گُرده پا می گفتند ( با ضمه ی گاف و کسره ی دال ). ما هم یا اصلا چیزی به نام لباس زیر نداشتیم ! ( گاهی مواقع که زمین می خوردیم یا به هر علتی شلوار پاره می شد و یا فراموش می کردیم و تکمه های شلوارمان باز می ماند، افتضاحی به بار می آمد که ناگفتنش بهتر است ) و به خاطر جلوگیری از مشکلات بعدی، همین شورتهای ننه دوز را می پوشیدیم. دخترها چون پیراهن یلند داشتند در این مواقع مشکلشان کمتراز پسرها بود. زمانی که ساعت ورزش هوس می کردیم با شورت فوتبال یازی کنیم، یکی دیگر ازنمایشهای کمدی زندگی ما آغاز می شد. سی و چند نفر دانش آموز با شورتهایی به رنگهای مختلف و گل منگولی، دست دوز و گاهی هم پاره و معمولا پارچه ی زنانه، برخی تنگ و چسبان و بعصی گشاد،  چه منتظره ی بدیع و چشم نوازی از آب درمی آمد.

  یکی از آشنایان  تعریف می کرد من وبرادرم  که از یک خانواده ی سیزده نفره ی کارگری ( نسبت به امروز خیلی شلوغ ولی نسبت به همان زمان معمولی ) بودیم، همکلاس ودریک  دبستان  درس می خواندیم و خانه مان در فاصله ای نسبتا دور از مدرسه بود. هر روز بعد از تعطیل کلاس با صف به منزل می رفتیم. به محض رسیدن به محله و برهم خوردن صف، من و برادرم با سرعت زیاد به طرف منزل می دویدیم تا بتوانیم تنها پیژامه ی موجود ( ببخشید زیرشلواری ) را بپوشیم. آخرما هردو یک زیرشلواری داشتیم و هر که دیرتر می رسید باید تا فردا با همان لباس مدرسه! سر می کرد و مدام ترس ولرز که مبادا پاره شود چون رستم بود و یک دست اسلحه و تاپایان سال از لباس دیگری خبری نبود واگر پاره می شد با توجه به نبود چرخ خیاطی ومهارت مادران ! در رفو یا وصله کردن لباس، خودتان حدس بزنید تا پایان سال باید چه وضعیتی را تحمل می کردیم. دربین راه هم گاهی مثل بعضی از این دوندگان در فیلمهای سینمایی همدیگر را می گرفتیم تا دیگری عقب بیفتد ( غافل از اینکه اگر زمین می خوردیم علاوه بر زخمی شدن و بقیه ی مصائب، یک دست اسلحه هم غیرقابل استفاده می شد).

  در دبستانی در شهر در پایه ی پنجم تدریس می کردم. دانش آموزی داشتم که از قضا بسیار منظم و نسبتا زرنگ هم بود. با شروع فصل سرما وی مرتبا یک هفته در میان غیبت می کرد یعنی هفته ی به اصطلاح صبح را به مدرسه نمی آمد. بعد از چندبار تذکر ناچارا از او خواستم با پدرش به مدرسه بیاید. برخلاف امروز که شاگردان زیاد وقعی به آموزگاران نمی گذارند،  روز بعد پس از شروع کلاس به همراه زن مسنی که ظاهرش نشان می داد وضع مالی مناسبی ندارد به مدرسه آمد. فهمیدم یتیم است و خانواده از نظر مالی بسیار درمضیقه بوده و پیرزن هم مادرش است ( شنیدم چند سال بعد فوت کرد خداوند او را بیامرزد ). ناراحت از وضعیت آنها و ناراحت از اینکه به عنوان یک معلم کوتاهی کرده و از وضع خانوادگی شاگردانم اطلاع ندارم و پس از فرستادن دانش آموز به کلاس، علت غیبت را پرسیدم. مادر با سادگی تمام گفت: آقا من دو پسر دارم که برادر بزرگتر در دبیرستان  درس می خواند و همیشه صبح ها به مدرسه می رود. هردو برادر یک کاپشن دارند وهفته ای که پسر کوچکترم نوبت صبح است به علت سرما نمی تواند به مدرسه بیاید، چون کاپشن را برادر بزرگترش می پوشد.

تبریک تولد

  با یاد و نام خدا

بیست و چهارم مهر تولد کسری کامجو فر یکی از دانش آموزان کلاس ما است. تولد این دانش آموز خوب را به خود وخانواده شان تبریک گفته و برایشان عمری سراسر عزت، سربلندی، موفقیت و شادی آرزو دارم.

سخنی با اولیا

  با یاد ونام خدا

  با سلام و آرزوی موفقیت برای شما

  برادر و خواهر گرامی

  اولین جلسه ی دیداربا اولیا در تاریخ 18/7/1396 برگزار شد. پس از سخنان موسس و مدیر مدرسه، جلسه در کلاس درس ادامه یافت. عده ای ازاولیا زحمت کشیده و در جلسه حضور یافتند و بقیه هم مطمئنا، گرفتاری داشتند که نتوانستند حضور پیدا کنند. انشاالله در جلسات بعدی حضور خواهند داشت. طبق معمول مطالبم را سریع گفتم و جلسه را به شنیدن سخنان و نظریات اولیا اختصاص دادم.

بیشتر صحبت اولیا پیرامون موضوع تکلیف منزل بود. عده ای گله داشتند که میزان تکلیف کم است و باید بیشتر باشد و عده ای هم عکس این نظررا داشتند. در جواب دوستانی که از میزان یا سطح تکالیف گله مند بودند توضیح دادم که تکلیف باید هدف دار بوده، به اندازه باشد و مهمتر این که حتما بررسی شود تا موثر باشد.

  تا تاریخ تشکیل جلسه جمعا 12 روز مدرسه دایر بوده که دو روز اول همه ی دانش آموزان حضور نداشتند، یک روز هم به برگزاری آزمون ورودی اختصاص یافت. در این مدت تمام تمرینهای کتاب ریاضی که حدود 50 تا بودند جواب داده شد و علاوه بر آن حدود 20 تمرین دردفتر ریاضیشان نوشته و جواب داده بودند و دو تکلیف آدینه هم داشتند که جواب دادن هر کدام بیش از دو ساعت کلاسی وقت برده است.

  به اولیای محترم توضیح داده شده که وظیفه ی معلم تدریس مطالب درسی براساس برنامه ی مصوب آموزش و پرورش است و انجام تمرینهای کتاب در اولویت است و آموزش مطالب خارج از کتاب یا به قولی بالاتر از سطح کتاب، در مرحله ی بعدی است و برای آن هم لازم است ابتدا تمرینهای کتاب جواب داده شوند. اما سوالی هم دارم، انصافا منظورتان از سوال بالاتر از سطح کتاب چیست؟ حداقل یکی دو نمونه از این گونه سوالات را طرح و به من بدهید تا منظور شما را بهتر متوجه شوم.

  فصل اول کتاب ریاضی مرور پایه ی چهارم است و از آنجا که شروع سال است و تا زمانی که بچه ها به کلاس و درس عادت کنند، وقت بیشتری را می برد بنابراین کار آموزش کمی سخت تر و وقتگیرتر است. از این ها گذشته ابتدای کتاب ریاضی پنجم مطلب آنچنان مهمی ندارد که بتوان از آن مسئله طرح کرد یا سوال آنچنانی داد.   

  برخی دانش آموزان در زمان تعطیلات، در آموزشگاهها یا زیر نظر معلم خصوصی آموزش دیده اند و آموزگار نمی تواند براساس یادگیری آنها تدریس کرده یا تکلیف بدهد و انصافا همان معلمی که به آنها آموزش داده بهتر از هر کس دیگری می تواند تکالیفی بالاتر از سطح کتاب برایشان تعیین کند زیرا او بهتر به سطح تواناییشان آگاهی دارد. انصاف هم اجازه نمی دهد وقت عموم شاگردان برای دانش آموزی که در کلاسهای خصوصی آمادگی بیشتری کسب کرده است، صرف شود. مضافا بر اینکه من در ابتدای ساعات صبح و حتی زنگهای تفریح هم به سوالاتی که دانش آموزان دارند جواب می دهم.

  در انتها چنانچه اولیای عزیز در این زمینه سوالی دارند با کمال میل پاسخ خواهم داد.

  در گروه آموزشی پایه ی پنجم قرار شد روزهای یکشنبه و سه شنبه ی هر هفته دو یا سه سوال از درس ریاضی طرح و درصفحه ی تلگرام پایه ی پنجم قرار داده شود و من هم سعی می کنم آنها را درهمین وبلاگ گذاشته تا شما هم پس از دانلود، در اختیار فرزندانتان بگذارید تا جواب دهند. روز بعد این سوالات در کلاس جواب داده می شوند تا اشکالات احتمالی بچه ها برطرف گردند. تنها خواهشی که دارم چنانچه کسی از اولیا به هر دلیل به سوالات دسترسی ندارد، سوالها را به هر شکل که می دانید به آنها هم برسانید. آدرس کانال تلگرام پایه ی پنجم این است :  @ebrahimipanjom   . یا عبارت پایه ی پنجم شهید ابراهیمی را در تلگرام جستجو کنید.     

با سپاس برادر شما      

سخنی با اولیا

  با یاد و نام خدا 

  برادر وخواهر گرامی سلام 

  دوره ی اول کلاسهای تقویتی از فردادوشنبه 24 مهرماه آغاز می شود. امیدوارم شرکت فرزندتان در این کلاسها کمک کند که اشکالات احتمالی آنها در درس ریاضی، برطرف گردد. با سپاس برادرتان 

سوال ریاضی 1

  با یاد و نام خدا 

  اولیای گرامی سلام 

  همانگونه که قبلا به اطلاع شما رسید، اولین نمونه ی سوال ریاضی در صفحه ی تلگرام پایه ی پنجم قرار داده شدو سپس آنها را دروبلاگ کلاس ما هم قرار دادم. قرار است از این به بعد، روزهای شنبه و سه شنبه این کار انجام شده و دانش آموزان این سوالات را دردفتر ریاضیشان نوشته، حل کرده و به کلاس بیاورند. این سوالات روزبعد در کلاس حل خواهند شد. 

 

تمرین ریاضی شماره یک :

1- با 20 اسکناس 200هزار ریالی حداکثر چند کتاب 32هزار تومانی میتوان خرید ؟

2- عدد 78398467 برابر است با 354 تا هزارتایی و 39 تا 2میلیون و 256 تا صدتایی و .........ده تایی و 1347 تا یکی .

3- در عدد 52438900 رقم 2 را با رقم 8 جابجا می کنیم این عدد چقدر کمتر یا بیشتر می شود ؟

 

*دانش آموزان سوالات را در دفتر مشق نوشته و حل کنند .( فردا در کلاس حل می شوند.)  

آدرس صفحه ی تلگرام مجددا در وبلاگ هم تکرار می شود تا دوستان به آن دسترسی داشته باشند

 

ebrahimipanjom@

آدینه ی شماره ی 3

  با یاد و نام خدا 

  برای دریافت فایل پی دی اف آدینه ی شماره ی سه، اینجا کلیک کنید.

درس اول علوم تجربی

  با یاد و نام خدا

  فصل اول : کاوشگری

  روش کاوشگری، روشی برای پاسخ گویی به پرسشها و حل مسائل است.

مراحل روش کاوشگری :

  1- مشاهده   2- مطرح کردن مسئله  3- ارائه ی راه حل یا فرضیه سازی   4- آزمایش فرضیه

  5- یادداشت برداری  ( نوشتن نتایج آزمایش )  6- نتیجه گیری ( ارائه ی راه حل برای فرضیه )

نکات مهم :

  1- اگر فرضیه در آزمایش تایید نشود، آن را دوباره تکرار می کنیم.

  2- اگر فرضیه در آزمایش اول تایید شود، بازهم باید آن را تکرار کرد ( حداقل سه بار )

  3- اگر فرضیه ای پس از چندبار آزمایش تایید نشود، باید آن را بررسی و اشکالاتش را برطرف کرد.

  4- در آزمایش فرضیه، اندازه گیری ها باید دقیق باشند.

  5- به فرضیه ای که تایید شود، نظریه می گویند.

نمونه سوال :

1- اگر بخواهیم نتیجه گیری ها درست باشد باید اندازه گیری ها ............. باشد.

2- مرحله ی آخر روش کاوشگری، ................ است.

3- جواب به پرسش مطرح شده در روش کاوشگری را ..............  می گویند.

4- راه حل پیشنهادی برای مسئله را می گویند؟ نظریه 5 فرضیه 5  آزمایش 5  نتیجه گیری 5

5- اگر اندازه گیری ها بسیار دقیق باشند، نیازی به تکرار آزمایش نیست.  درست 5  نادرست 5

6- اگر پس از یک آزمایش نتیجه ی مثبت بگیریم، فرضیه تایید می شود.  درست 5   نادرست 5

7- در آزمایش مقایسه ای تنها یک عامل را تغییر می دهیم. درست 5  نادرست 5 

8- فرضیه حتما درست است.  درست 5   نادرست 5

9- هرچه بال فرفره پهن تر باشد، دیرتر به زمین می رسد به همین علت گنجشک ....... از عقاب بال می زند.  کمتر5     بیشتر5   

10- هرچه بال فرفره باریکتر باشد، دیرتر به زمین می رسد.  درست 5   نادرست 5

11- هرچه دم فرفره بلندتر باشد، زودتر به زمین می رسد. درست 5   نادرست 5

12- هرچه بال فرفره بلندتر باشد، زودتر به زمین می رسد. درست 5   نادرست 5

13- چرا بادبادک در هوا بالا می رود؟

14- چراهرچه بال فرفره پهن تر باشد، دیرتر به زمین می رسد؟      

  توجه : تنها به این سوالات اکتفا نکنید و حتما کتاب درسی خود را نیز به دقت بخوانید.

سخنی با اولیا

  با یاد و نام خدا 

  برادر و خواهر گرامی سلام 

  چند نفر از اولیا سوالاتی درباره ی کلاسهای بعداز ظهر دارند. انشا الله در جلسه ی روز سه شنبه درباره ی این کلاسهابه طور کامل در این باره صحبت خواهیم کرد. امیدوارم در این جلسه حضور یابید. با سپاس برادر شما