کلاس پنجم ما

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود

کلاس پنجم ما

در این وبلاگ به فعالیتهای کلاس ما پرداخته می شود

تکلیف

  با یاد و نام خدا 

  اولیای گرامی سلام 

  برای این که فرزندانتان در این روزهای تعطیلی مدارس بتوانند تمرینی داشته باشند، دو نمونه سوال از طرف گروه آموزشی پایه ی پنجم، برایشان روی وبلاگ می گذارم. امیدوارم دانلود کرده و جواب دهند. با سپاس  

  

 

 

آزمون فارسی

  با یاد و نام خدا 

  برادر وخواهر گرامی سلام و شب به خیر. 

  روز شنبه آزمون فارسی از درس یک تا هشت ازبچه ها به عمل می آید. لطف کنید آنها را آماده نمایید. با سپاس برادر شما

آدینه ی شماره ی 16

  با یاد و نام خدا 

  برای دریافت فایل پی دی اف آدینه ی شماره ی 16 ، اینجا کلیک کنید.

تبریک تولد

  با یاد و نام خدا

  نوزدهم دی ماه  تولد ابوالفضل فردی یکی از دانش آموزان کلاس ما است. تولد این دانش آموز خوب را به خود وخانواده شان تبریک گفته و برایشان عمری سراسر عزت، سربلندی، موفقیت و شادی آرزو دارم.

مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم - درس یازدهم

  با یاد و نام خدا

  مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم - درس یازدهم

  عنوان درس - کشورهای همسایه (1)

  ---------------------------------- 

1- کدام کشورها در شمال ایران قرار دارند؟ ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان.

2- همسایگان شرقی ایران کدامند؟ پاکستان و افغانستان.

3- آیا ترکیه و عراق همسایه ی غربی  ایران اند؟ بله

4- کم وسعت ترین ( کوچکترین ) کشور همسایه ی ایران کدام است؟ ارمنستان

5- کدام کشورهای همسایه مانند ایران به دریای خزر راه دارند؟ ترکمنستان - جمهوری آذربایجان

6- کدام کشورهای همسایه مانند ایران به دریای عمان  راه دارند؟ پاکستان

7- آیا تاکنون به کشورهای همسایه سفر کرده اید؟ به کدام کشور؟

8- کدام کشورها با ایران مرز خشکی ندارند؟ همسایگان جنوبی یعنی عمّان، قطر، امارات متحده ی عربی، کویت و عربستان سعودی.

9- کدام کشور بیشترین مرز را با ایران دارد؟ عراق.

10- ایران از طریق کدام کشور همسایه با اروپا ارتباط دارد؟ از طریق ترکیّه. 

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم - درس دهم

  با یاد و نام خدا

  مطالعات اجتماعی پایه ی پنجم - درس دهم

  عنوان درس - کشور ما چگونه اداره می شود؟  

---------------------------------------

1- مهمترین وظایف حکومتها چیست؟

الف- وضع قوانین و مقررات برای اداره ی کشور

ب- تامین وسایل رفاه و آسایش مردم و پیشرفت کشور مانند آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، ایجادشغل، ساختن جاده و پل و .....

پ- رسیدگی به شکایتها و حل اختلافات مردم

ت- خفظ امنیت و جلوگیری از کار کسانی که قانون و مقررات را رعایت نمی کنند.

ج- دفاع از کشور در مقابل حمله ی دشمن

2- حکومت ایران چه حکومتی است؟ جمهوری اسلامی

3- انقلاب اسلامی در چه تاریخی پیروز شد؟ 22 بهمن سال 1357

4- رای گیری برای تعیین حکوکت در ایران ( رفراندوم ) در چه تاریخی انجام شد؟ دهم و یازدهم فروردین ماه 1358

5- در چه تاریخی حکومت ایران به جمهوری اسلامی تبدیل شد؟ دوازدهم فروردین ماه 1358

6- چند درصد از مردم ایران به جمهوری اسلامی رای آری دادند؟ بیش از 98 درصد

7- قبل از انقلاب حکومت ایران چه نوع حکومتی بود؟ سلطنتی

8- جمهوری اسلامی چه نوع حکومتی است؟ حکومتی است که در ان قوانین اسلامی اجرا شود و مردم در اداره ی کشور و انتخاب افراد شایسته برای حکومت نقش دارند.

9- مهمترین قانون کشور چه قانونی است؟ قانون اساسی

10- در قانون اساسی چه چیزی مشخص شده است؟ روش اداره ی کشور.

11- قانون اساسی چگونه نوشته شد؟ پس از پیروزی انقلاب مردم افراد شایسته ای را انتخاب کردند تا قانون اساسی را بنویسند.

12- طبق قانون اساسی اداره ی کشور برعهده ی کیست؟ رهبر

13- رهبر باید چه مشخصاتی داشته باشد؟ فقیه باشد، عالم، عادل و آگاه به امور زمانه باشد و نمونه ی یک مسلمان کامل باشد.

14- اولین رهبر ایران چه کسی بود؟ امام خمینی

15- امام خمینی در چه سالی رحلت کردند؟ در سال 1368

16- پس از امام خمینی چه کسی به رهبری انتخاب شد؟ آیت الله خامنه ای

17- چرا حکومت به سه قوه تقسیم شده است؟ برای این که بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

18- وظیفه ی رهبری چیست؟ رهبری بر سه قوه نظارت دارد.

19- سه قوه را نام ببرید؟ مقننه ( قانون گذاری ) ، مجریه ، قضاییه

20- قوه ی مقننه از .................  و ....................... تشکیل شده است. ( مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان )

21- قوه ی مجریه از.................... و ................. تشکیل شده است. ( رییس جمهور و هیات وزیران )

22- قوه ی مجریه همان ..........  است ( دولت ).

23- دولت چه کارهایی انجام می دهد؟ ساختن جاده، پل، بیمارستان، کمک به کشاورزی و صنایع، فراهم کردن امکانات برای آموزش و پرورش و بهداشت مردم، صادرات و واردات، روابط با کشورهای خارجی و حفظ امنیت مردم.

24- قوه ی قضاییه از..................و .................. تشکیل شده است. ( رییس قوه ی قضاییه، دادسراها و دادگاهها ).

25- کار قوه ی مقننه چیست؟ قانونگذاری و وضع قوانین

26- نمایندگان مجلس برای چه مدت انتخاب می شوند؟ چهارسال و با رای مردم انتخاب می شوند

27- وظیفه ی قوه ی مجریه چیست؟ اجرای قوانین، تامین رفاه و آسایش مردم و پیشرفت کشور

28- رییس جمهور چگونه انتخاب می شود؟ هر چهار سال یکبار و با رای مردم انتخاب می شود

29- وظیفه ی قوه ی قضاییه چیست؟ بر اجرای درست قوانین نظارت می کند و از طریق دادگاهها به اختلافات و شکایتهای مردم رسیدگی می کند.

30- حکومت از چه کسانی تشکیل می شود؟ افرادی که اداره ی امور مردم یک کشوررا به عهده می گیرند.

توجه : تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما درس را هم به دقت بخوانید.

تبریک تولد

  با یاد و نام خدا

  شانزده دی ماه  تولد محمد مهدی یعقوبی یکی از دانش آموزان کلاس ما است. تولد این دانش آموز خوب را به خود وخانواده شان تبریک گفته و برایشان عمری سراسر عزت، سربلندی، موفقیت و شادی آرزو دارم.

سوال آزمون

  با یاد و نام خدا 

  سوال آزمون ریاضی که در روز 13/10/1396 برگزار شد. 

 

سوالات فصل پنجم : حرکت بدن

  با یاد و نام خدا

  سوالات فصل پنجم : حرکت بدن

=============

1- اگر بازو و ساعد خود را لمس کنید، چه چیزهایی را زیر پوست خود حس می کنید؟ بخشهای سخت و نرمی را حس می کنیم.

2- فسمتهای نرمی که  زیر دست حس می کنید چه هستند؟ ماهیچه ها

3- بخشهای سفتی که  زیر دست حس می کنید چه هستند؟ استخوان ها

4- وقتی ساعد خود را خم می کنید، چه تفاوتی روی بازو و زیر آن حس می کنید؟ روی بازو برجسته و پشت آن صاف می شود.

5- وقتی ساعد را خم می کنید، ماهیچه های روو زیر بازو چه تغییری می کنند؟ ماهیچه ی روی بازو کوتاه شده و ماهیچه ی پشت بازو کشیده می شود.

6- استخوان ساعد چگونه به حرکت درمی آید؟ با حرکت دو ماهیچه ی روی بازو و ماهیچه ی پشت بازو.

7- استخوان ساعد دست چه نام دارد؟ استخوان ساعد از دوبخش درشت نی و نازک نی درست شده است.

8- استخوان ساق پا چه نام دارد؟ استخوان ساق پا هم مانند ساعد از دوبخش درشت نی و نازک نی درست شده است.

9- ماهیچه چیست؟ ماهیچه همان گوشتی هستند که ما به عنوان غذا می خوریم.

10- ماهیچه ها به ............... وصل هستند ( استخوانها ).

11- وقتی ماهیچه کوتاه می شود چه اتفاقی می افتد؟ استخوانی را که به آن وصل است می کشد و استخوان به حرکت درمی آید.

12- ماهیچه ها چه می کنند؟ ماهیچه ها کارهایی مانند دویدن، خندیدن، پلک زدن، تنفس، حرف زدن، راه رفتن و ...، را امکان پذیر می کنند.

13- چند نوع ماهیچه داریم؟ سه نوع ماهیچه های اسکلتی، ماهیچه های قلب و ماهیچه های معده ( دستگاه گوارش ).

14- ماهیچه های اسکلتی کدام ماهیچه ها هستند؟ ماهیچه هایی که به استخوانها وصل هستند و آنها را به حرکت درمی آورند. این ماهیچه ها ارادی هستند و با اراده ی ما حرکت می کنند مانند ماهیچه ای پا و دست.

15- ماهیچه های قلب چه می کنند؟ خون را در رگها به حرکت درمی آورند.

16- ماهیچه های معده ( دستگاه گوارش ) چه می کنند؟ به گوارش ( هضم ) غذا کمک می کنند.

17- اگر انگشتان، زاتو و سر خود را لمس کنید، چه حس می کند؟ حس می کنیم زیر پوست سفت است که همان استخوانهای ما هستند.

18- بخشهای مختلف بدن مانند سرو گردن، دست، پا و...، از تعدادی استخوان تشکیل شده اند.

19- آیا استخوانها شکل و اندازه  ی یکسان دارند؟ خیر از تظر شکل و اندازه با هم تفاوت دارند.

20- کار استخوانها چیست؟ اسکلت بدن را تشکیل داده و بخشهای مهم بدن مانند مغز، نخاع، قلب و ششها را محافظت می کنند.

21- مغز به وسیله ی چه بخشی محافظت می شود؟ جمجمه

22- نخاع به وسیله ی چه بخشی محافظت می شود؟ستون مهره ها

23- قلب و ششها به وسیله ی چه بخشی محافظت می شود؟ دنده ها ( قفسه ی سینه )

24- مجموع استخوانها چه چیزی را تشکیل می دهد؟ اسکلت درونی بدن.

25- کار اسکلت استخوانی چیست؟ شکل بدن را به وجود می آورد.

26- اگر تمام دست یا پا از یک استخوان تشکیل می شد چه می شد؟ ما نمی توانستیم به خوبی آنها را حرکت دهیم.

27- مفصل چیست؟ جایی که دو استخوان به هم متصل می شوند مفصل گفته می شود.

28- کار مفصل چیست؟ خم و راست شدن ( حرکت ) استخوانها را ممکن می سازد.

29- چند مفصل را نام ببرید؟ آرنج، بازو، زانو، ران، انگشتان.

30- اگر مفصل ها نبودند چه می شد؟ استخوانها نمی توانستد خم وراست شوند.

31- ماهیچه ها چگونه به استخوانها وصل شده اند؟ به وسیله ی رشته های محکمی به نام زردپی.

32- بخش نرم دو سراستخوان چه نام دارد؟ غضروف.

33- درمفصل بین دو استخوان چه وجود دارد؟ غضروف.

34- غضروف چه می کند؟ نمی گذارد استخوانها به هم برخورد کرده و درد ایجاد کنند.

35- بخش نرم بین مهره های ستون مهره ها چه نام دارد؟ دیسک.

36- در مفصل استخوانها چگونه به هم متصل شه اند؟ به وسیله ی رشته های محکمی به نام تاندون.

37- اگر پشت گردن و کمر خود را لمس کنید چه حس می کنید؟ برجستگی هایی که همان ستون مهره ها هستند.

38- نخاع کجا قرار دارد؟ مهره ها سوراخی دارند که وقتی روی هم قرار می گیرند مانند لوله ای می شود. نخاع درون این لوله قرار دارد.

39- اگر نخاع آسیب ببیند چه می شود؟ بدن فلج شده یا حرکت آن کند می گردد.

40- کار نخاع چیست؟ پیامهای مغز را به همه ی بدن می رساند.

41- استخوان براثر ضربه ممکن است چه آسیبی  ببیند؟ ممکن است بشکند یا ترک بردارد.

42- برای این که استخوان آسیب دیده درست جوش بخورد و ترمیم شود چه باید کرد؟ باید به پزشک مراجعه کرده و پس از عکسبرداری، آن را گچ گرفته یا آتل بندی کنند. پس آز آن باید مدتی از حرکت دادن آن خودداری کرد تا کاملا بهبود پیدا کند.

43- استخوان از چه ساخته شده است؟ استخوان زنده است و از مواد محکمی ساخته شده است.

44- چه کنیم تا استخوانهایمان خوب رشد کرده و محکم شوند؟ لبنیات ( شیر و فرآورده های آن ) بخوریم و به میزان کافی در مقابل نور خورشید قرار بگیریم.

45- برای اینکه ستون مهره هایتان آسیب نبیند چه باید بکنید؟ پشت میز صاف بنشینیم . کیف را روی دو شانه ی خود قرار دهیم. هنگام راه رفتن کمر خود را خم نکنیم. از برداشتن بار سنگین خودداری کنیم. هنگامی که در اتومبیل نشسته ایم کمربند ایمنی را ببندیم تا براثر تصادف آسیب کمتری ببینیم.

46- مغز چه می کند؟ مغز مانند یک فرمانده تمام فعالیتهای بدن را کنترل می کند حتی زمانی که خواب هستیم، مغز به کار خود ادامه می دهد.

47- کار نخاع چیست؟ نخاع نیز در کنترل فعالیتهای بدن به مغز کمک می کند.

48- چند تا از کارهای مغز را نام ببرید؟ یادگیری درس، یادآوری مطالب، حل مسئله، تنظیم ضربان قلب در حالتهای مختلف، تنظیم تعداد دم و بازدم ( تنفس ).

49- عصب چیست؟ رشته های نازکی هستند که در سراسر بدن پراکنده اند و با مغز و نخاع ارتباط دارند.

50- کار عصب ها چیست؟ فرمانهای مغز و نخاع را به تمام بدن می رسانند یا از قسمتهای مختلف بدن پیامهایی را به مغز می رسانند.

51- سلولهای عصبی از نظر شکل جه فرقی با دیگر سلولهای بدن دارند؟ سلولهای عصبی برخلاف دیگر سلولها، دراز و باریک هستند تا فرمانهای مغز و نخاع را بهتر به همه ی اندامهای بدن برسانند.

52- یک مثال برای یکی از کارهای مغز بزنید؟ فرض کنید در خیابان راه می روید، اتومبیلی را را می بینید یا صدای بوق آن را می شنوید. مغز به ماهیچه های پاهایتان فرمان می دهد که با سرعت بیشتری حرکت کرده و شما را از خیابان عبوردهند.

+++++++++   

سوالاتی برای یادگیری بیشتر :

 

1- کار استخوانها چیست؟

الف- به بدن شکل می دهند

ب- تکیه گاهی برای اندامهای نرم بدن و ماهیچه ها هستند.

پ- انقباض ماهیچه ها را تقویت کرده سب حرکت بدن می شوند.

ت- اندامهای حیاتی مانند مغز، قلب، ششها و نخاع را محافظت می کنند.

ج- محل ذخیره ی کلسیم و تولید سلولهای خونی هستند.

2- استخوان ساق دست با استخوان بازو چه فرقی دارد؟ استخوان ساق دست از دو استخوان ولی استخوان بازو از یک استخوان تشکیل شده است.

3- استخوان ساق پا با استخوان ران چه فرقی دارد؟ استخوان ساق پا از دو استخوان ولی استخوان ران از یک استخوان تشکیل شده است.

4- دوتکه بودن استخوان ساق دست و پا چه فایده ای دارد؟ سبب می شود که ساق دست و پا بتوانند به دور خود چرخش کمی داشته باشند.

5- سلولها چگونه زیاد می شوند؟ سلولها با تقسیم شدن زیاد می شوند.

6- کدام سلولهای بدن تقسیم نمی شوند؟ سلولهای عصبی.

7- چرا اگر نخاع آسیب دید بهبود پیدا نمی کند؟ چون سلولهای نخاع و سلول سایر بخشهای دستگاه عصب، تفسیم نمی شوند.

8- سلولهای عصبی چه نام دارند؟ نرون.

9- با یک مثال وضعیت مغزدر بدن را شرح دهید؟ مغز مانند مرکزتلفن یک شهر است و بخشهای مختلف بدن مانند تلفن هایی هستند که توسط سیم ( رشته های عصب ) با مرکز تلفن ( مغز ) ارتباط دارند. از طریق سیم ها مرکز می تواند با تلفن های مختلف تماس گرفته یا تلفتهای مختلف با مرکز در ارتباط باشند.

 

نکات مهم :   

1- حرکت هر استخوان نتیجه ی حرکت دو ماهیچه ی متقابل است یعنی هرگاه استخوانی حرکت می کند، حتما دو ماهیچه که مقابل هم قرار دارند آنرا به حرکت درمی آورند.  

2- خوردن شیرو گوشت به رشد ماهیچه ها کمک می کنند.

3- ورزش ماهیچه ها را نیرومند می کند.

4- پزشکان توصیه می کنند که برای استحکام استخوانهایمان، روزی یک لیوان شیر بنوشیم.

 توجه : تنها به این سوالات اکتفا نکنید و حتما کتاب درسی خود را نیز به دقت بخوانید.

مفاهیم درس علوم تجربی پایه ی پنجم - دستگاه عصب ( 2 )

  با یاد و نام خدا

  سلام درس پنجم، ششم و هفتم کتاب علوم تجربی شما در باره ی بدن انسان، دستگاه عصب و خواس پنجگانه است. به همین علت در ابتدا مطالبی پیرامون این موضوعات برایتان روی وبلاگ می گذارم. این مطالب را از منابع مختلف تهیه کرده ام و آنهایی را که فکر می کردم برای شما مفید است روی وبلاگ می گذارم. شما می توانید با کمک اولیایتان در اینترنت جستجو کرده و مطالب بیشتری را پیدا کنید.

  مفاهیم درس علوم تجربی پایه ی پنجم - دستگاه عصب ( 2 )

====================== 

1- کارهایی که شخص انجام می دهد یا ارادی هستند (مانند از جا بلند شدن )  یا غیر ارادی (مانند ترشح شیره ی معده ).

2- تمام کارهایی که شخص انجام می دهد توسط  دستگاه عصب  کنترل می شوند. هماهنگی بین اندامهای مختلف بدن هم توسط دستگاه عصب انجام می شود.

3- سلولهای عصبی  نِرون  نام دارند و کارشان انتقال پیامها است.

4- دستگاه عصب از مغز ( مخ، مخچه و بصل النخاع )، نخاع و رشته های عصب تشکیل شده است.

5- مخ بزرگترین بخش مغز است.

6- تفکر، یادآوری خاطرات، انجام کارهای ارادی از کارهای مخ است.  صحبت کردن و راه رفتن تحت کنترل مخ است.

7- کار مخچه کنترل اعمال ماهیچه های مختلف بدن و نیز کنترل تعادل بدن است.

8- بصل النخاع پایین ترین قسمت مغز و رابط بین نخاع و بقیه ی قسمتهای مغز است و کنترل کارهای غیرارادی مانند تنفس را برعهده دارد.

9- نخاع مانند رشته ی سفیدی است که در درون ستون مهره ها جای داشته و رابط بین مغز و دیگر اندامهای بدن است.

10- مشخصه ی مهم سلولهای عصبی این است که قدرت ترمیم خود را ندارند یعنی اگر آسیب ببینند، بهبود نمی یابند.

11- بیماری   فلج اطفال  که در کودکی فرد را مبتلا می کند، یکی از عواملی است که به دستگاه عصب  آسیب می رساند.

12- عامل بیماری فلج اطفال یک نوع ویروس است.

13- بجز فلج اطفال عوامل دیگری نیز سبب آسیب دستگاه عصب می شوند مانند تصادفات، ضربه هایی که به سر، گردن یا کمر فرد وارد می گردد مانند ضربه به سر که سبب خونریزی و فلج شدن بدن یا حتی مرگ هم می شود.

14- سی و یک جفت عصب نخاعی،  نخاع را به بخشهای مختلف بدن ( مانند شش، روده ها و ... ) وصل می کنند.

15- دوازده جفت عصب به مغز ارتباط دارند ( مانند  اعصاب بویایی ، چشایی و .... ) که به آنها عصب مغزی می گویند.

مفاهیم درس علوم تجربی پایه ی پنجم - دستگاه عصب ( 1 )

  با یاد و نام خدا

  سلام درس پنجم، ششم و هفتم کتاب علوم تجربی شما در باره ی بدن انسان، دستگاه عصب و خواس پنجگانه است. به همین علت در ابتدا مطالبی پیرامون این موضوعات برایتان روی وبلاگ می گذارم. این مطالب را از منابع مختلف تهیه کرده ام و آنهایی را که فکر می کردم برای شما مفید است روی وبلاگ می گذارم. شما می توانید با کمک اولیایتان در اینترنت جستجو کرده و مطالب بیشتری را پیدا کنید.

مفاهیم درس علوم تجربی پایه ی پنجم - دستگاه عصب ( 1 )  

======================================= 

1- بدن انسان در برابر نیروهایی که برآن وارد می شود چه می کند؟ عکس العمل نشان می دهد.

2- واکنش هایی که انسان دربرابر نیروهای خارج یا داخل بدن نشان می دهد توسط چه بخشی کنترل می شود؟ دستگاه عصب.

3- انسان چند نوع رفتار از خود نشان می دهد؟ دو نوع، ارادی و غیرارادی.

4- فعالیتی را نام ببرید که انسان ارادی انجام می دهد؟ راه رفتن.

5- فعالیتی را نام ببرید که انسان غیرارادی انجام می دهد؟ گوارش غذا.

6- دستگاه عصب از چه قسمتهایی درست شده است؟ سلول های عصبی، اعصاب، مُخ، مُخچه، بصل النخاع و نخاع.

7- مُخ، مُخچه و بصل النخاع توسط چه بخشی از بدن نگهداری می شوند؟ جمجمه.

8- نخاع چه شکلی است و در کجا قرار دارد؟ شبیه به طناب سفیدرنگی است ودرون ستون مهره ها قرار دارد.

9- چندتا عصب نخاعی داریم؟ سی و یک جفت.

10- کار عصبهای نخاعی و نخاع چیست؟ پیامهای عصبی را که از اندامهای مختلف بدن به مغز یا از مغز به اندامهای مختلف بدن فرستاده می شوند، هدایت می کنند.

11- کار مخ چیست؟ تفکر، یادآوری خاطره ها، تصمیم برای انجام کارهای ارادی، صحبت کردن و راه رفتن

12- مخچه در کجا قرار دارد؟ در زیر و پشت مخ. کار مخچه کنترل کار ماهیچه های مختلف و کنترل تعادل بدن است.

13-.بصل انخاع در کجا قرار دارد و کارش چیست؟ در قسمت پایین مغز قرار دارد و هرمی شکل است. پیامهایی که از بخش بالایی مغز می آیند از بصل النخاع می گذرند و به نخاع می رسند. پیامهایی هم که از نخاع می آیند از بصل النخاع گذشته و به مغز می رسند. کنترل قسمتی از کارهای غیرارادی بدن مانند تنفس برعهده ی بصل النخاع است. بصل النخاع در حقیقت بخشی از مغز است.

14- اگر به نخاع آسیب وارد شود چه می شود؟ ممکن است بخشهایی از بدن قادر به فعالیت نباشند.

15- عصبهای مغزی چندتا هستند؟ دوازده جفت.

16- سلول های عصبی با دیگر سلولهای بدن چه تفاوتی دارند؟ سلولهای عصبی نمی توانند خود را ترمیم کنند.

17- ضایعات دستگاه عصبی چگونه به وجود می آیند؟ صدمات بدنی یا ضربه های خارجی که به نخاع وارد می شوند، بیماری ها، خونریزی های مغزی و ضربه به مغز. ضربه های شدید به مغز ممکن است سبب مرگ شوند.

18- یک بیماری را نام ببرید که به دستگاه عصبی آسیب می رساند؟ بیماری فلج اطفال که یک نوع بیماری ویروسی است.

*** آیا می دانید که :

1- دستگاه عصب را می توان به شبکه ی  تلفن تشبیه کرد. مغز مرکز این شبکه ی تلفن است. همه ی اندام ها به مغز مربوط هستند. رشته های عصب مانند سیم های ارتباطی تلفن ها است. مغز پیامهایی را که از اندامهای مختلف می رسد می گیرد و به اندامهای مختلف پیام می فرستد.

تبریک تولد

  با یاد و نام خدا

  نهم دی ماه  تولد ابوالفضل کریمی یکی از دانش آموزان کلاس ما است. تولد این دانش آموز خوب را به خود وخانواده شان تبریک گفته و برایشان عمری سراسر عزت، سربلندی، موفقیت و شادی آرزو دارم.

سخنی با اولیا

  با یاد ونام خدا

  با سلام و آرزوی موفقیت برای شما

  برادر و خواهر گرامی

 مدتی است که به علت مشکل اشتراک اینترنت نتوانستم با شما ارتباط داشته باشم. حال که ظاهرا برطرف شده و امیدوارم که برطرف شده باشد، لازم می دانم دونکته را خدمتتان بگویم.

  اول در مورد کلاسهای بعدازظهر یعنی آموزشگاه یا به قول بچه ها کلاسهای تقویتی. دوره ی اول این کلاسها امروز تمام شده ودوره ی جدید از روز شنبه ی آینده آغاز می شود. از شما تقاضا دارم چنانچه فکرمی کنید فرزندانتان به این کلاسها نیاز ندارند، از شرکت آنها جلوگیری کنید  تا به این وسیله هزینه ی بی مورد نکرده باشید.  

  دوم در مورد تکالیف کلاسی. شما می دانید که من علاقه ای به اینگونه تکلیف نداشته و ندارم و تنها به خاطر نظر برخی اولیای عزیز این کار را کرده و تا به حال هم تمام تکالیف را خودم بررسی کرده و نکات لازم را زیر آنها توضیح داده ام. متاسفانه ظاهرا بسیاری از شما یا  تکالیف بررسی نکرده و یا به توضیحات من توجه ننموده اید. بیشتر بچه ها تکالیف را بدخط نوشته، ناقص و یا اشتباه جواب می دهند و برای من ممکن نیست که یک بار دیگر برگردم و آنها را بررسی کنم و مجددا همان اشکالات در تکالیف بعدی هم دیده می شوند. لطفا به خاطر بهبود وضعیت درسی فرزندانتان، این تکالیف را پس از اینکه از مدرسه برگشتند، بررسی نمایید تا اشکالاتشان برطرف گردد.  با سپاس برادر شما بهرامی

یک روز ، یک خاطره

  با یاد و نام خدا 

  امروز صبح برابر قولی که به دانش آموزان شرکت کننده در کلاس آموزشگاه علمی داده بودم، در ساعت ورزش به همراه آنان به ورزشگاه رفتم. با کمک مربی ورزش، آنها در قالب یک تیم فوتبال با تیم فوتبال دیگر کلاس بازی کردند. روز بسیار خوبی بود و به من هم خیلی خوش گذشت شاید به این دلیل که خود من هم مدتها بود که تفریحی اینچنین نداشتم. چند عکس هم به یادگار گرفتیم که برایتان روی وبلاگ می گذارم.